Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest
Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.
– Vi är mycket glada över att även nya ŠKODA KAROQ passerade Euro NCAPs tuffa tester med flaggan i topp, säger ŠKODAs utvecklingschef Christian Strube.
– Vi arbetar konstant med att optimera både den passiva och den aktiva säkerheten i våra modeller för att utveckla såväl skyddet för åkande och fotgängare som de aktiva säkerhetssystemen. Nya KAROQ är utrustad med flera assistanssystem som fram till nu bara varit tillgängliga i högre och dyrare fordonssegment, säger Strube.
Euro NCAP gav vuxenskyddet i nya KAROQ hela 93 poäng av 100 möjliga och organisationen berömde whiplash-skyddet vid påkörning bakifrån. Dessutom slog man fast att KAROQs autobromssystem fungerar mycket tillfredsställande vid stadskörning och det undvek nästan samtliga kollisioner. Euro NCAP gav också full poäng för skyddet av fotgängarnas ben och även högt betyg åt skyddet för fotgängarens huvud i händelse av en kollision.
Nya KAROQ är den andra ŠKODA-modellen som belönas med femstjärnigt krockskydd under 2017 och därmed är också ŠKODA en av få tillverkare vars hela modellutbud har fem stjärnor från Euro NCAPs tester.
Mycket av den höga säkerheten kommer genom det vridstyva och rigida chassit, de tilltagna deformationszonerna i kupén och användningen av såväl höghållfast stål som ultrahöghållfast. Bilen har sju krockkuddar som standard och barnstolar kan fästas genom Top-Tether och Isofix. Om bilen skulle bli påkörd bakifrån skyddar de specialutvecklade WOKS-nackstöden för att reducera risken för en whiplash-skada och det proaktiva säkerhetsystemet märker dessutom om en kollision är närstående och spänner åt såväl säkerhetsbälten som stänger alla sidorutor för att mildra konsekvenserna.
Nya KAROQ är också utrustad med ett stort antal kameror såväl som radar- och sensorbaserade förarassistanssystem. Front Assist-radarn fungerar som autobroms med fotgängarigenkänning och det finns även system som skyddar mot korsande trafik om föraren exempelvis backar ut från en trång parkeringsplats – eller helt enkelt riskerar backa in i något.
Andra säkerhetsfunktioner är bland annat den adaptiva farthållaren, filhållningsassistenten, kameran som läser av trafikskyltar, eCall, kökörningsassistent och trötthetsvarnare.